Wat is SAP? Betekenis en definitie van SAP ERP-software

Wat is SAP?

SAP staat voor System Applications and Products in Data Processing. SAP is per definitie ook de naam van de ERP-software (Enterprise Resource Planning) en de naam van het bedrijf. SAP Software is een Europese multinational, opgericht in 1972 door Wellenreuther, Hopp, Hector, Plattner en Tschira. Ze ontwikkelen softwareoplossingen voor het beheer van de bedrijfsvoering en klantrelaties.

SAP-systeem bestaat uit een aantal volledig geïntegreerde modules, die vrijwel elk aspect van bedrijfsbeheer omvatten.

SAP is nummer 1 in de ERP-markt. Sinds 2010 heeft SAP meer dan 140.000 installaties wereldwijd, meer dan 25 branchespecifieke bedrijfsoplossingen en meer dan 75.000 klanten in 120 landen

Andere concurrerende producten van SAP-software op de markt zijn Oracle, Microsoft Dynamics, enz.

Wat is SAP-ERP? Waarom is het vereist?

In de volgende video wordt de noodzaak van ERP-software zoals SAP in een onderneming uitgelegd:

Klik hier als de video niet toegankelijk is



qual é o melhor aplicativo antivírus gratuito para Android
De zeer fundamentele vraag voor elke beginner is waarom Enterprise Resource Planning, ook wel ERP genoemd, nodig is? Laten we om dit te beantwoorden eens kijken naar dit typische bedrijfsscenario.

Stel dat een klant een verkoopteam benadert en om een ​​bepaald product vraagt. Het verkoopteam neemt contact op met de voorraadafdeling om de beschikbaarheid van het product te controleren. Tot hun verbazing kwam het verkoopteam erachter dat het product niet op voorraad is. Dus de volgende keer dat dit niet gebeurt, moeten ze een SAP ERP-tool introduceren.

Voordat we echt in detail zien wat ERP is en hoe ERP kan helpen in uw bedrijfsproces, zullen we begrijpen hoe verschillende afdelingen betrokken zijn bij het hele bedrijfsproces, vanaf het bestellen van de grondstof - tot het vervaardigen van goederen - tot het leveren van de uiteindelijke producten aan de klant.

Hier is het hele proces dat door elke business unit wordt gevolgd.

  1. Klant neemt contact op met het verkoopteam om de beschikbaarheid van het product te controleren
  2. Verkoopteam benadert de afdeling Voorraad om te controleren op de beschikbaarheid van het product
  3. Als het product niet op voorraad is, benadert het verkoopteam de afdeling Productieplanning om het product te vervaardigen
  4. Het productieplanningsteam controleert met de voorraadafdeling op beschikbaarheid van grondstof
  5. Als de grondstof niet beschikbaar is met voorraad, koopt het productieplanningsteam de grondstof van de leveranciers
  6. Vervolgens stuurt Production Planning de grondstoffen door naar de Shop Floor Execution voor daadwerkelijke productie
  7. Eenmaal klaar, stuurt het Shop Floor Team de goederen naar het Sales Team
  8. Verkoopteam dat het op zijn beurt aan de klant levert
  9. Het verkoopteam werkt de financiën bij met inkomsten die zijn gegenereerd door de verkoop van het product. Het productieplanningsteam werkt de financiën bij met betalingen die aan verschillende leveranciers voor grondstoffen moeten worden gedaan.
  10. Alle afdelingen benaderen de HR voor elk Human Resource-gerelateerd probleem.

Dat is een typisch bedrijfsproces voor elk productiebedrijf. Enkele belangrijke conclusies die uit het scenario kunnen worden afgeleid, zijn.

  • Het heeft veel afdelingen of business units
  • Deze afdelingen of business units communiceren continu en wisselen gegevens met elkaar uit
  • Het succes van elke organisatie ligt in effectieve communicatie en gegevensuitwisseling binnen deze afdelingen, evenals geassocieerde derde partijen zoals leveranciers, uitbesteders en klanten.

Gebaseerd op de manier waarop communicatie en gegevensuitwisseling wordt beheerd. Enterprise-systemen kunnen grofweg worden geclassificeerd als:

1) Gedecentraliseerd systeem

2) Gecentraliseerd systeem dat ook wel ERP wordt genoemd.

Gedecentraliseerd systeem

Laten we eerst kijken naar gedecentraliseerd systeem, in een bedrijf met gedecentraliseerd systeem voor gegevensbeheer. Er zijn twee grote problemen -

  • Gegevens worden lokaal bijgehouden op de afzonderlijke afdelingen
  • Afdelingen hebben geen toegang tot informatie of gegevens van andere afdelingen

Om problemen te identificeren die zich voordoen als gevolg van een gedecentraliseerd Enterprise-beheersysteem, kunnen we hetzelfde bedrijfsproces opnieuw bekijken. De klant benadert het verkoopteam voor een product, maar deze keer heeft hij het product dringend nodig.

Omdat het een gedecentraliseerd proces is, heeft het verkoopteam geen realtime informatietoegang tot deProductbeschikbaarheid. Dus benaderen ze de afdeling Voorraad om de beschikbaarheid van het product te controleren. Dit proces kost tijd en de klant kiest een andere leverancier, wat leidt tot omzetverlies en ontevredenheid bij de klant.

Stel nu dat het product niet op voorraad is en het verkoopteam het productieplanningsteam benadert om het product te vervaardigen voor toekomstig gebruik. Het Production Planning Team controleert de beschikbaarheid van de benodigde grondstoffen.

In een gedecentraliseerd systeem is grondstofinformatie:opgeslagenafzonderlijk door zowel de productieplanning als de voorraadafdeling. De onderhoudskosten voor gegevens (in dit geval grondstof) gaan dus omhoog.

De grondstofinformatie is beschikbaar in twee verschillende afdelingen Voorraad en Productieplanning. Wanneer het verkoopteam een ​​bepaalde grondstof controleert die nodig is om het product te vervaardigen, toont het aan dat de grondstof beschikbaar is volgens de inventaris, maar volgens de database van het productieplanningsteam is de grondstof niet op voorraad.

Dus gaan ze door en kopen de grondstof. Dus zowel materiaal als voorraadkosten gaan omhoog.

Zodra de grondstof beschikbaar is, realiseert de werkvloerafdeling zich ineens dat ze een tekort aan arbeidskrachten hebben. Zij benaderen de HR, die op zijn beurt tijdelijke medewerkers inhuurt tegen hogere dan marktconforme tarieven. Dus de ARBEIDskosten nemen toe.

De afdeling productieplanning houdt de financiële afdeling niet op de hoogte van de materialen die ze hebben ingekocht. De financiële afdeling verzuimt de betalingstermijn die door de verkoper is vastgesteld, waardoor het bedrijf zijn reputatie verliest en zelfs een mogelijke juridische actie uitnodigt.

Dit zijn slechts enkele van de vele problemen met gedecentraliseerde systemen.

Enkele grote problemen met het gedecentraliseerde systeem zijn:

  • Talloze ongelijksoortige informatiesystemen die in de loop van de tijd individueel zijn gemaakt en moeilijk te onderhouden zijn
  • Het integreren van de gegevens kost tijd en geld
  • Inconsistenties en duplicatie van gegevens
  • Gebrek aan tijdige informatie leidt tot ontevredenheid van de klant, verlies van omzet en reputatie
  • Hoge voorraad-, materiaal- en personeelskosten.

Dit zijn enkele grote nadelen waarvoor we een oplossing nodig hebben. Nou, de oplossing ligt in Gecentraliseerde systemen, d.w.z. ERP.

Gecentraliseerd systeem

In een bedrijf, met een gecentraliseerd systeem van informatie- en gegevensbeheer.

1) Gegevens worden op een centrale locatie bijgehouden en gedeeld met verschillende afdelingen

2) Afdelingen hebben toegang tot informatie of gegevens van andere afdelingen

Laten we hetzelfde bedrijfsproces nog eens bekijken om te begrijpen hoe een gecentraliseerd bedrijfssysteem helpt bij het oplossen van problemen die worden veroorzaakt door een gedecentraliseerd bedrijfssysteem.

In dit geval werken alle afdelingen een Centraal Informatie Systeem bij.

  • Wanneer de klant het verkoopteam met spoed benadert om een ​​product te kopen. Het verkoopteam heeft realtime informatietoegang tot de producten in de inventaris die wordt bijgewerkt door de voorraadafdeling in het gecentraliseerde systeem
  • Het verkoopteam reageert op tijd op het verzoek van de klant, wat leidt tot meer omzet en klanttevredenheid.
  • In het geval dat productie vereist is, werkt het verkoopteam de gecentraliseerde database bij, zodat alle afdelingen op de hoogte blijven van de productstatus.
  • Afdeling Productieplanning is automatisch bijgewerkt door de gecentraliseerde database voor vereisten. Team Productieplanning controleert de beschikbaarheid van de benodigde grondstoffen via de Centrale Database, die wordt bijgewerkt door de afdeling Inventaris.
  • Zo wordt gegevensduplicatie vermeden en worden nauwkeurige gegevens beschikbaar gesteld. Het Shop Floor-team werkt hun Man Power-status regelmatig bij in de Centrale Database, die toegankelijk is voor de HR-afdeling.
  • In geval van personeelstekort start het HR-team het wervingsproces met een aanzienlijke doorlooptijd om een ​​geschikte kandidaat aan te nemen tegen de marktprijs. Zo dalen de loonkosten.
  • Terwijl leveranciers hun facturen rechtstreeks kunnen indienen bij het Central Enterprise System, dat toegankelijk is voor de financiële afdeling. Zo worden betalingen op tijd gedaan en worden mogelijke juridische stappen vermeden
  • SAP-software is een soort gecentraliseerd systeem. SAP-systemen worden het meest gebruikt in ERP-software.

De belangrijkste voordelen van het gecentraliseerde systeem zijn:

  • Het elimineert de duplicatie, discontinuïteit en redundantie in gegevens
  • Biedt informatie over afdelingen in realtime.
  • SAP Company biedt controle over verschillende bedrijfsprocessen
  • Verhoogt de productiviteit, beter voorraadbeheer, bevordert de kwaliteit, lagere materiaalkosten, effectief personeelsbeheer, lagere overheadkosten verhogen de winst
  • Betere interactie met de klant en verhoogde doorvoer. Het verbetert ook de klantenservice
  • Daarom is een gecentraliseerd bedrijfsbeheersysteem vereist.
  • SAP Software is een gecentraliseerd bedrijfsbeheersysteem, ook wel Enterprise Resource Planning genoemd.
  • De afkorting van SAP is Systems Applications and Products in Data Processing.