Definieer en wijs blokkeringsreden toe in SAP (OVV4, S_ALR_87007670)

Wat is blokkeerreden?

Reden voor blokkeren wordt gebruikt om het maken van facturen voor een klant te blokkeren. De reden voor het blokkeren kan worden gedefinieerd volgens de zakelijke vereisten. Na het aanmaken van een blokkeringsreden, is het toegewezen aan overeenkomstige documenttypes en gebruikt in documentverwerking. Klant kan ook worden geblokkeerd in Klantmaster.



Er zijn meerdere redenen om de klant te blokkeren, enkele redenen zijn zoals hieronder-

  • Klant staat op zwarte lijst wegens betrokkenheid bij onrechtmatige activiteiten.
  • Klant betalingsachterstand.

Blokkeren is een proces in 2 stappen -



  1. Blokkeringsreden maken
  2. Blokkeringsreden toewijzen

Laten we deze stappen in detail bekijken-

Stap 1) Maak een blokkeringsreden aan

Stap 1.1)

  1. Voer T-code S_ALR_87007670 in het opdrachtveld in.
  2. Klik op de keuzeknop.

Stap 1.2)

  • Klik op de knop nieuwe invoer.



Stap 1.3)

  1. Voer de blokcode en de factureringsblokbeschrijving in.
  2. Klik op de knop Opslaan.

Stap 1.4)

Klik op opslaan knop.

Er wordt een bericht 'Gegevens zijn opgeslagen' weergegeven.

Stap 2) Blokkeerreden toewijzen

Stap 2.1)

  1. Voer T-code OVV4 in in het commandoveld.
  2. Klik op de knop nieuwe invoer.

Stap 2.2)

  1. Voer de blokkeercode in.
  2. Vul het factureringstype in.
  3. Sla het record op.

Stap 2.3)

Er wordt een bericht 'Gegevens zijn opgeslagen' weergegeven.