C# Overerving en polymorfisme met voorbeelden

In deze tutorial leer je-

Wat is overerving in C#?

Overerving is een belangrijk concept in C#. Overerving is een concept waarin u ouderklassen en onderliggende klassen definieert.

De onderliggende klassen nemen methoden en eigenschappen over van de bovenliggende klasse, maar kunnen tegelijkertijd ook het gedrag van de methoden wijzigen indien nodig. De onderliggende klasse kan indien nodig ook eigen methoden definiëren.

U krijgt een beter begrip als we deze actie zien.

Laten we nu kijken hoe we het concept van overerving in onze code kunnen opnemen.

Stap 1) De eerste stap is om de code voor onze Tutorial-klasse te wijzigen. In deze stap voegen we de onderstaande code toe aan het bestand Tutorial.cs.

Merk op dat we nu de toegangsmodifier 'protected' moeten toevoegen aan zowel het TutorialID als het TutorialName-veld.

Onthoud dat we deze toegangsmodifier hadden genoemd in de Access Modifier-tutorial. Welnu, hier kunt u het doel hiervan zien. Alleen als je deze toegangsmodifier hebt (beveiligd), kan de onderliggende klasse de velden van de bovenliggende klasse gebruiken.

Stap 2) De tweede stap is het toevoegen van onze nieuwe kindklas. De naam van deze klasse zal 'Guru99Tutorial' zijn. In deze stap voegen we de onderstaande code toe aan het bestand Tutorial.cs. De code moet na de definitie van de Tutorial-klasse worden geplaatst.

Code Verklaring:-

  1. De eerste stap is het maken van de Guru99Tutorial-kindklasse. We moeten ook vermelden dat deze klas een kindklas van de Tutorial-klas wordt. Dit wordt gedaan door het sleutelwoord ':'.
  2. Vervolgens definiëren we een methode genaamd RenameTutorial. Het wordt gebruikt om het veld TutorialName te hernoemen. Deze methode accepteert een stringvariabele die de nieuwe naam van de Tutorial bevat.
  3. Vervolgens hebben we de parameter pNewName toegewezen aan het veld TutorialName.

    Opmerking : - Ook al hebben we het veld TutorialName niet gedefinieerd in de klasse 'Guru99Tutorial', we hebben nog steeds toegang tot dit veld. Dit komt door het feit dat 'Guru99Tutorial' een kindklas is van de Tutorial-klas. En omdat we de velden van de Tutorial-klasse als beveiligd hebben gemaakt, zijn ze toegankelijk voor deze klasse.

Stap 3) De laatste stap is om ons hoofdbestand Program.cs te wijzigen. In onze consoletoepassing gaan we een object maken van de klasse Guru99Tutorial. Met dit object gaan we de RenameTutorial-methode aanroepen. We gaan dan het veld TutorialName weergeven met behulp van de GetTutorial-methode.

using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.Text; using System.Threading.Tasks; namespace DemoApplication { class Tutorial { protected int TutorialID; protected string TutorialName; public void SetTutorial(int pID,string pName) { TutorialID=pID; TutorialName=pName; } public String GetTutorial() { return TutorialName; } } public class Guru99Tutorial:Tutorial { public void RenameTutorial(String pNewName) { TutorialName=pNewName; } static void Main(string[] args) { Guru99Tutorial pTutor=new Guru99Tutorial(); pTutor.RenameTutorial('.Net by Guru99'); Console.WriteLine(pTutor.GetTutorial()); Console.ReadKey(); } } }

Code Verklaring:-

  1. De eerste stap is het maken van een object voor de klasse Guru99Tutorial. Dit gebeurt via het trefwoord 'nieuw'. Merk op dat we deze keer geen object van de Tutorial-klasse maken.
  2. We gebruiken de methode RenameTutorial van de klasse Guru99Tutorial om het veld TutorialName te wijzigen. We geven de string '.Net by Guru99' door aan de RenameTutorial-methode.
  3. We noemen dan de GetTutorial-methode. Merk op dat hoewel deze methode niet is gedefinieerd in de klasse Guru99Tutorial, we nog steeds toegang hebben tot deze methode. De uitvoer van de methode GetTutorial wordt vervolgens via de methode Console.WriteLine aan de console weergegeven.

Als de bovenstaande code correct is ingevoerd en het programma succesvol is uitgevoerd, wordt de volgende uitvoer weergegeven.

Uitgang:

Uit de uitvoer kunnen we duidelijk zien dat het veld TutorialName is hernoemd naar '.Net by Guru99'. Dit werd mogelijk gemaakt door de RenameTutorial-methode die door de onderliggende klasse werd aangeroepen.

Wat is polymorfisme in C#?

Polymorfisme is een OOPs-concept waarbij één naam vele vormen kan hebben.

Je hebt bijvoorbeeld een smartphone voor communicatie. De communicatiemodus die u kiest, kan van alles zijn. Het kan een oproep zijn, een sms-bericht, een MMS-bericht, e-mail, enz. Het doel is dus algemeen dat communicatie is, maar hun aanpak is anders. Dit wordt polymorfisme genoemd.

U krijgt een beter begrip als we deze actie zien.

Laten we nu eens kijken hoe we het concept van polymorfisme in onze code kunnen opnemen.

Stap 1) De eerste stap is om de code voor onze Tutorial-klasse te wijzigen. In deze stap voegen we de onderstaande code toe aan het bestand Tutorial.cs.

Code Verklaring:-

1 & 2) De eerste stap is hetzelfde als in onze eerdere voorbeelden. We houden de definitie van de SetTutorial-methode zoals deze is.

3) Deze methode stelt de TutorialID en de TutorialName in op basis van de parameters pID en pName.

4) Dit is waar we een wijziging aanbrengen in onze klasse waarin we een nieuwe methode toevoegen met dezelfde naam SetTutorial. Alleen geven we deze keer maar één parameter door, namelijk de pName. Bij deze methode stellen we alleen het veld TutorialName in op pName.

Stap 2) De laatste stap is om ons hoofdbestand Program.cs te wijzigen. In onze consoletoepassing gaan we een object maken van de klasse Guru99Tutorial.

using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.Text; using System.Threading.Tasks; namespace DemoApplication { class Tutorial { public int TutorialID; public string TutorialName; public void SetTutorial(int pID,string pName) { TutorialID=pID; TutorialName=pName; } public void SetTutorial(string pName) { TutorialName=pName; } public String GetTutorial() { return TutorialName; } static void Main(string[] args) { Tutorial pTutor=new Tutorial(); pTutor.SetTutorial(1,'First Tutorial'); Console.WriteLine(pTutor.GetTutorial()); pTutor.SetTutorial('Second Tutorial'); Console.WriteLine(pTutor.GetTutorial()); Console.ReadKey(); } } }

Code Verklaring:-

  1. In de eerste stap gebruiken we de SetTutorial-methode met 2 parameters. Waar we zowel de TutorialID als TutorialName doorgeven aan deze methode.
  2. In de tweede stap roepen we nu de SetTutorial-methode aan met slechts één parameter. We geven alleen de TutorialName door aan deze methode.

Als de bovenstaande code correct is ingevoerd en het programma wordt uitgevoerd, wordt de volgende uitvoer weergegeven. Als u ook de Tutorial-ID samen met de Tutorial-naam wilt ophalen, moet u de onderstaande stap volgen

  1. Maak een aparte methode met de naam public int GetTutorialID
  2. Schrijf in die methode de coderegel 'return TutorialID'. Dit kan worden gebruikt om de TutorialID terug te sturen naar het aanroepende programma.

Uitgang:

Uit de uitvoer kunnen we duidelijk zien dat beide methoden met succes zijn aangeroepen. Hierdoor zijn de snaren 'First Tutorial' en 'Second Tutorial' naar de console gestuurd.

Samenvatting

  • Overerving is waar een onderliggende klasse de velden en methoden van de bovenliggende klasse erft. De onderliggende klasse kan dan ook zijn eigen methoden definiëren.
  • Polymorfisme is een OOPs-concept waarbij één naam vele vormen kan hebben.